Training as strategy for school self-evaluation capacity building / Mateja Brejc, Klemen Širok, Andrej Koren.
Sažetak

The aim of the paper is to discuss the importance of school (self-) evaluation capacity building within quality assurance system in education in Slovenia. The research is focused on self-evaluation training program in 245 educational institutions. The results demonstrate its importance and pinpoints several challenges, i.e.: “how to build organizational (leaders’) evaluation capacity”, “learning transfer in practice”, and “how to choose among various evaluation capacity building strategies”. Building upon empirical findings, the paper suggests that the training as a sole strategy for capacity building does not suffice in the competitive, quality-driven educational context. Correspondingly, the model of self-evaluation capacity building for schools is presented and discussed.; U ovom se radu raspravlja o značaju kapaciteta za provedbu školske samoanalize, kao čimbenika sustava osiguranja kvalitete u slovenskom obrazovanju. Istraživanje se usmjerava na program obrazovanja za školsku samoanalizu u 245 obrazovnih institucija. Rezultati istraživanja utvrđuju nekoliko ključnih izazova, primjerice: "kako izgraditi kapacitet vođa za evaluaciju", "praktični transfer učenja" te "kako birati između različitih strategija izgradnje kapaciteta za evaluaciju". Na temelju empirijskih rezultata, smatra se da obrazovanje, kada se koristi kao jedina strategija za izgradnju evaluacijskog kapaciteta, nije adekvatno u kompetitivnom obrazovnom kontekstu, kojeg usmjerava predanost kvaliteti. Također se prezentira i raspravlja o modelu izgradnje kapaciteta za školsku samoanalizu.