Competitiveness of selected South-Eastern European countries in European Union wood flooring market = Konkurentnost odabranih zemalja jugoistočne Europe na tržištu drvenih podova Europske unije / Branko Glavonjić, Aleksandra Lazarević, Leon Oblak, Miljan Kalem, Predrag Sretenović.
Sažetak

Selected South-Eastern European countries (SEEC - Albania, Bosnia and Herzegovina, Croatia, Montenegro, North Macedonia, Serbia and Slovenia) represent significant producers and exporters of wood flooring in Europe. In 2018, 9.4 % of Europe’s wood flooring production originated from this region. The region is a net exporter of wood flooring since it exports over 50 % of total production. The most important market for the export of wood flooring is the European Union with a share of over 60 % in total exports. Trends in this market are important for manufacturers and exporters from the region. Therefore, the analysis of the impact of the European Union imports on wood flooring production in the SEEC was conducted by application of econometric modelling. The parameters of the obtained model show that the increase of approximately 0.75 % could be expected in the production of wood flooring in selected South-Eastern European countries for each precentral increase in the European Union imports. In addition to these results, the paper presents the analysis of the competitiveness of wood flooring export from the region measured by the Competitiveness Growth Index (RCA1). The aim of this analysis was to quantify the level of their price and non-price competitiveness in the European Union market. Conducted analyses show that the Competitiveness Growth Index (RCA1) had positive values (higher than one) for most significant countries from the SEEC for most of the observed period.; Odabrane zemlje jugoistočne Europe (SEEC – Albanija, Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Crna Gora, Sjeverna Makedonija, Srbija i Slovenija) značajni su proizvođači i izvoznici drvenih podova u Europi. U 2018. godini 9,4 % europske ponude drvenih podova proizvedeno je upravo u toj regiji. Regija je neto izvoznik drvenih podova jer izvozi više od 50 % ukupne proizvodnje. Najvažnije je tržište za izvoz drvenih podova Europska unija, na koju otpada više od 60 % ukupnog izvoza. Trendovi na tržištu Europske unije vrlo su važni za proizvođače i izvoznike iz promatranih zemalja SEEC-a. Stoga je primjenom ekonometrijskog modeliranja analiziran utjecaj uvoza Europske unije na proizvodnju drvenih podova u SEEC regiji. Parametri dobivenog modela pokazuju da se sa svakim postotkom povećanja uvoza u Europsku uniju može očekivati rast proizvodnje drvenih podova u odabranim zemljama jugoistočne Europe za oko 0,75 %. Osim rezultata provedene analize, u radu su izneseni i rezultati analize konkurentnosti izvoza drvenih podova iz zemalja SEEC-a mjereni indeksom rasta konkurentnosti (RCA1). Cilj analize bio je kvantificiranje razine njihove cjenovne i necjenovne konkurentnosti na tržištu Europske unije. Provedene analize pokazuju da je indeks rasta konkurentnosti (RCA1) za najznačajnije zemlje SEEC-a u većini godina promatranog razdoblja imao pozitivne vrijednosti (veće od 1).