Social media are usually accused of being one of the major forces for personalization of political communication and consequently for depolitization of recent politics. However, personalization seems to stimulate certain users to pay more attention to political issues and to act more responsively to such highly personalized political profiles. This article presents the results of a longitudinal analysis of online presence of Barack Obama to assess his political communication through Facebook. It also answers if presence of emotional appeals and private life cues in the posts have any effect on users’ responses in terms of numbers of their likes, comments and shares. Based on a quantitative analysis of 2804 Facebook posts, published in the period from 2008 to 2016, the results of content analysis revealed that Obama used his Facebook fan page almost exclusively to communicate about political issues instead of his personal life. The analysis also confirmed that a smaller number of posts, which contained emotional appeals or cues from private life had significantly higher numbers of users’ responses than posts that were not emotionalized or privatized. While personalization of Obama’s political figure is part of a wider debate, this study confirms that the presence of private cues and emotional appeals stimulates greater responsiveness from Facebook users.; Društveni mediji su često optuživani kao jedan od glavnih stimulatora personalizacije političke komunikacija, a posljedično i kao jedan od faktora koji utječu na depolitizaciju suvremene politike. Ipak, personalizacija može potaknuti određene korisnike da više pažnje posvete političkim temama te da djeluju responsivnije prema personaliziranim političkim profilima. U ovom članku su prezentirani rezultati longitudinalne analize političke komunikacije Baracka Obame na njegovoj Facebook stranici. Istraživanje je pokušalo odgovoriti na pitanje u kojoj mjeri je Obama putem Facebooka komunicirao političke teme, a u kojoj mjeri osobni profil, te ima li prisutnost emocija i referenci na privatni život u postovima određeni efekt na korisnike Facebooka, mjereno kroz broj lajkova, komentara i dijeljenja koje ti određeni postovi dobiju. Oslanjajući se na rezultate kvantitativne analize sadržaja koja je provedena na 2804 Facebook posta koji su objavljeni na Obaminoj stranici u razdoblju od 2008. do 2016., istraživanje je otkrilo kako je Obama svoju Facebook stranicu koristio prvenstveno za komuniciranje političkih tema, a tek onda i osobnog profila. Dok je personalizacija Obamine političke komunikacije na Facebooku predmet opširnije rasprave, ovo istraživanje potvrđuje kako postovi koji sadrže emocije i reference na privatni profil privlače veći broj odgovora (lajkova, komentara, dijeljenja) korisnika Facebooka od postova koji ne sadrže emocije ili reference na privatni profil.
Sažetak