Primjena metode konstantnih tržišnih udjela na izvoz uslužnoga sektora visoke dodane vrijednosti Republike Hrvatske na tržište Europske unije / Zrinka Lacković Vincek, Vlatka Bilas, Mile Bošnjak.
Sažetak

U ovome radu po prvi puta se analizira promjena relativnog položaja izvoza uslužnoga sektora visoke dodane vrijednosti Republike Hrvatske na tržište Europske unije, u razdoblju od 2008. do 2012. godine, primjenom metode konstantnih tržišnih udjela, koja omogućuje utvrđivanje učinaka promjena tržišnog udjela neke zemlje. Promjena tržišnog udjela raščlanjuje se na strukturni učinak, koji pokazuje koliko na promjenu tržišnog udjela utječe sama struktura izvoza prema pojedinim uslugama (uslužna orijentacija), odnosno izvoznim tržištima (geografska orijentacija) te učinak konkurentnosti koji obuhvaća sve ostale čimbenike koji mogu utjecati na konkurentnost nekih usluga na određenom tržištu i posljedično na njihov tržišni udio. Rezultati provedenog istraživanja pokazuju da je porast udjela hrvatskog izvoza usluga visoke dodane vrijednosti na tržište Europske unije u razdoblju od 2008. do 2012. godine poglavito posljedica učinka konkurentnosti.; The subject of the analysis in this paper is relative change of high value added services sector export of the Republic of Croatia to the European Union market in the period from 2008 to 2012 by applying constant market share method that enables determination of changes of certain countries market share. The change of market share is decomposed into structural effect which indicates how much market share is affected by the export structure according to certain services (service orientation), i.e. export markets (geographical orientation) and the competitiveness effect which consists of all other factors that may have impact on competitiveness of services on certain market and consequentially their market share. The results of conducted research indicate that increase of Croatian high value added services sector export to the European Union market in the period 2008-2012 is primarily the consequence of competitiveness effect.