Export performance and competitiveness in wood products in the Czech Republic and Austria / Nahanga Verter, Libor Grega.
Sažetak

This article assesses the development of wood exports in the Czech Republic (Czechia) and Austria in recent years. Some approaches, such as revealed comparative advantage (RCA), relative trade balance index (RTB), and diversification ratios are used to assess the export performance and competitiveness indicators in these countries. The RCA result reveals that both Czechia and Austria have been competitive in the global wood markets, just as the countries have witnessed positive in RTB within the period under study. Market diversification results indicate that both countries concentrated in few markets (mainly within the EU single market) for exports of wood products. Also, the competitiveness based on the product structure shows that both countries, notably Austria wood product groups have been diversified and mostly processed before exports. In summary, both countries have performed impressively within the period under study even though the time series for the research was short. Nevertheless, there is a need for market export diversification beyond the EU’s single market.; Ovaj članak analizira kretanje izvoza drva u Češkoj i Austriji posljednjih godina. Neki se pristupi, poput otkrivene komparativne prednosti (RCA), indeksa relativne trgovinske bilance (RTB) i omjera diversifikacije koriste za procjenu pokazatelja uspješnosti izvoza i konkurentnosti u tim zemljama. Rezultat RCA pristupa otkriva da su i Češka i Austrija bile konkurentne na svjetskom tržištu drva, baš kao što su i zemlje ostvarivale pozitivne RTB rezultate u promatranom razdoblju. Rezultati diversifikacije tržišta pokazuju da su se obje zemlje koncentrirale na nekoliko tržišta (uglavnom unutar jedinstvenog tržišta EU-a) za izvoz drvnih proizvoda. Također, konkurentnost na temelju strukture proizvoda pokazuje da su proizvodi u obje zemlje, posebno grupe proizvoda od drva u Austriji, raznoliki i uglavnom se obrađuju prije izvoza. Ukratko, obje su zemlje postigle nevjerojatne rezultate tijekom perioda proučavanja iako je vremenski niz za istraživanje bio kratak. Ipak, postoji potreba za diversifikacijom izvoza na tržištu izvan jedinstvenog tržišta EU.