Evaluation of tourist activities and destination attraction capacity using geotags = Procjena turističkih aktivnosti i kapaciteta privlačnosti različitih odredišta primjenom geooznaka / Vladimir Sergeevich Tikunov, Vitalii Semenovich Belozerov, Stanislav Olegovich Antipov ; [s engleskog preveo] V. [Valentin] Lapaine.
Sažetak

Tourist location data accessible through social networks is a new source of information which is opening up great opportunities for studying tourism activities. We used tourist geotags from the VKontakte social network to evaluate the attractiveness of tourist destinations around the Caucasian Mineral Waters. Based on the data received from the public profiles of tourists publishing geotags, we analyzed their gender- and age-related structure, seasonal preferences, and geographic origins. The resort of Pyatigorsk was used as a case study to develop a classification of recreational areas for local people and tourists. Women prevailed among those displaying their photos – 64.7%. The two major seasons for attaching photos were spring and summer – 64.8 % of the photos. The specific feature of the Caucasian Mineral Waters viewed as a tourist destination implied the prevalence of intraregional geotags over interregional ones. The major interregional tourist flow came from the cities of Moscow, St. Petersburg, Rostov-on-Don, and Krasnodar. The geotags on photos, therefore, may be used as an alternative source of information when evaluating the tourist activity and attractiveness of these destinations.; Podatci o turističkim odredištima dostupni putem društvenih mreža nov su izvor informacija koji otvara velike mogućnosti proučavanja turističkih aktivnosti. Primjenom turističkih geooznaka iz društvene mreže VKontakte procijenili smo privlačnost turističkih odredišta oko Kavkaskih mineralnih voda. Na temelju podataka iz javnih profila turista koji objavljuju geooznake analizirali smo njihovu spolnu i dobnu strukturu, preferencije vezane uz godišnja doba te geografsko podrijetlo. Na primjeru odmarališta Pjatigorsk razvili smo klasifikaciju područja za rekreaciju za mjesno stanovništvo i turiste. Među osobama koje prikazuju svoje fotografije prevladavaju žene (64,7%). Godišnja doba u kojima se objavljuje najveći broj fotografija su proljeće i ljeto (64,8 % fotografija). Na turističkom odredištu Kavkaskih mineralnih voda geooznake unutar regije prevladavaju nad geooznakama iz drugih regija. Većina turista iz drugih regija dolazi iz Moskve, Sankt Peterburga, Rostova na Donu i Krasnodara. Stoga geooznake na fotografijama možemo primijeniti kao drugi izvor informacija za procjenu turističkih aktivnosti i privlačnosti tih odredišta.