Hipoteza zamišljenog kontakta : uloga radnog pamćenja / Nikola Marić, Jadranka Kolenović Đapo, Nermin Đapo.
Sažetak

Prema hipotezi zamišljenog kontakta dovoljna je samo vizualizacija socijalnog kontakta pozitivnog tona prema vanjskoj grupi kako bi došlo do promjene u negativnim stavovima. U ovom je istraživanju ispitivana uloga kapaciteta radnog pamćenja u zamišljenom kontaktu. Provedene su dvije studije. U prvoj je, kvazieksperimentalnoj studiji, pokazano da osobe koje imaju manji kapacitet radnog pamćenja imaju negativnije opise zamišljenog kontakta i negativnije stavove prema vanjskoj grupi u odnosu na osobe većeg kapaciteta radnog pamćenja. Druga, eksperimentalna studija, proširila je nalaze prve studije te je pokazano da su osobe koje su neposredno pred zamišljanje kontakta s članom vanjske grupe imale dodatno opterećenje radnog pamćenja posljedično imale negativnije opise zamišljenog kontakta i negativnije stavove prema članovima vanjske grupe nego skupina ispitanika koja nije imala dodatno opterećenje radnog pamćenja. Medijacijska analiza potvrdila je hipotezu da je (ne)mogućnost održavanja pozitivnog tona zamišljene interakcije mehanizam koji uvjetuje uspješnost zamišljenog kontakta na smanjenje negativnih stavova. Nalazi obiju studija upućuju na to da je kapacitet radnog pamćenja jedan od faktora koji uvjetuje uspješnost intervencije zamišljenim kontaktom. Dobiveni rezultati otvaraju nova pitanja o efikasnosti zamišljenog kontakta u promjenama stava.; According to the Imagined Contact Hypothesis, mental visualization of positive intergroup contact is sufficient to reduce the prejudice toward outgroup members. The role of working memory capacity in the imagined contact effect was investigated in our study. Two studies were conducted. The first, quasi-experimental study showed that participants with lower working memory capacity have more negative descriptions of the imagined intergroup contact and more negative attitudes towards outgroup members when compared to participants with higher working memory capacity. The second, experimental, study extended the results from the first study and showed that experimentally reducing working memory capacity leads to more negative descriptions of the imagined contact and more negative attitudes towards outgroup members. Mediation analysis confirmed the hypothesis that (un)ability to maintain positive tonality of imagined contact is a mechanism which causes success of imagined contact on negative attitude reduction. Results from both studies are consistent with our hypothesis that working memory capacity is one of the factors which influences the efficacy of the imagined intergroup contact intervention. The results obtained in our study open new question about the efficiency of imagined contact in attitude change.