Replication of the "Asch effect" in Bosnia and Herzegovina : evidence for the moderating role of group similarity in conformity / Muamer Ušto, Saša Drače, Nina Hadžiahmetović.
Sažetak

In the present study, we tried to replicate a classic Asch effect in the cultural context of Bosnia-Herzegovina and to explore the potential impact of group similarity on conformity. To answer these questions Bosniak (Muslim) students (N = 95) performed classic Asch's line judgment task in the presence of five confederates (the majority) who were ostensibly either of a similar ethnic origin (in-group), different ethnic origin (out-group) or no salient ethnic origin. The task involved choosing one of three comparison lines that was equal in length to a test line. Each participant went through 18 test trials including 12 critical trials in which confederates provided an obviously wrong answer. In line with past research, the results revealed a clear-cut and powerful "Asch effect" wherein participants followed the majority in 35.4% of critical trials. More importantly, this effect was moderated by group similarity. Thus, in comparison to no salient group identity condition, conformity was maximized in the in-group majority condition and minimized in the out-group majority condition. Taken together, our results support the universal finding of "Asch effect" and provide clear evidence that similarity with the majority plays an important role in the conformity phenomenon.; U ovom smo istraživanju pokušali replicirati klasični Aschov efekt u kulturnom kontekstu Bosne i Hercegovine te ispitati potencijalni utjecaj sličnosti s grupom na konformizam. U ispitivanju su sudjelovali studenti Bošnjaci (Muslimani, N = 95), koji su, u prisutnosti pet eksperimentatorovih suradnika, koji su im bili predstavljeni kao osobe istoga etničkog podrijetla, različitoga etničkog podrijetla ili kao osobe čije etničko podrijetlo nije bilo istaknuto, proveli klasični Aschov zadatak procjene crta. Zadatak se sastojao u odabiru jedne od triju crta za usporedbu koja je bila jednake duljine kao testna crta. Svaki je sudionik prošao kroz 18 testnih pokušaja koji su uključivali 12 kritičnih pokušaja na kojima su eksperimentatorovi suradnici davali očigledno pogrešan odgovor. Očekivano, u skladu s ranijim istraživanjima, rezultati su pokazali jasan i snažan Aschov efekt, gdje su sudionici slijedili većinu u 35.4% kritičnih pokušaja. Važno je istaknuti da je ovaj efekt varirao u ovisnosti o sličnosti s grupom. Naime, u usporedbi s uvjetom u kojem grupni identitet nije bio istaknut, konformizam je bio veći u uvjetu unutargrupne većine, odnosno manji u uvjetu izvangrupne većine. Promatrano u cjelini, naši rezultati potvrđuju univerzalni nalaz Aschova efekta te nude nedvojben dokaz da sličnost s većinom igra važnu ulogu u fenomenu konformizma.