Odabir prikladnih primjera za učenički rječnik : značajke GDEX-a za japanski jezik i mogućnosti uporabe / Irena Srdanović.
Sažetak

Primjeri su značajan sastavni dio rječnika i mogu u velikoj mjeri pomoći boljem razumijevanju značenja i uporabe riječi. Stoga je bitan korak u stvaranju rječnika odabrati prikladne primjere, pri čemu nam suvremene napredne tehnologije mogu znatno koristiti. Jedna takva tehnologija je alat GDEX (Good Dictionary EXamples) koji je osmišljen da iz korpusa automatski bira najprikladnije primjere i tako pomaže u leksikografskome postupku odabira primjera za rječnik. Alat GDEX za japanski jezik (engl. GDEX for Japanese) dizajniran je korištenjem i nadogradnjom metoda primijenjenih za druge jezike, za koje se je pokazalo da su korisni u leksikografskim projektima. Jedan korak dalje u razvoju tehnologije GDEX je i njegova dodatna prilagodba učenicima japanskoga jezika (engl. Learner’s GDEX for Japanese) uzimajući u obzir razine leksema temeljene na JLPT popisu vokabulara japanskoga jezika. Ciljevi ovoga istraživanja su (1) opisati osnovne karakteristike alata GDEX za japanski jezik, (2) saznati mišljenja i stavove studenata japanskoga jezika o rezultatima automatski dobivenih primjera iz korpusa pomoću alata GDEX te (3) analizirati i vrednovati dobivene rezultate sa stajališta primjerenosti primjera i korisnosti alata u procesu odabira dobrih primjera za učenički rječnik japanskoga jezika, kao i prihvatljivosti angažiranja studenata u procesu odabira primjera za dvojezični japansko-hrvatski rječnik. Nakon educiranja o korištenju korpusa, alata za pretraživanje korpusa Sketch Engine (SkE) i alata GDEX za japanski jezik, studentima japanskoga jezika na srednjoj jezičnoj razini na preddiplomskome sveučilišnome studijskom programu Japanski jezik i kultura na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli, daje se zadatak vrednovanja primjera i popunjavanja upitnika o korištenju GDEX-a za japanski jezik.; Examples make up a significant component of a dictionary and can greatly assist in better understanding the meaning and usage of words. Therefore, an important step in creating a dictionary involves choosing suitable examples, where modern advanced technologies can be useful. The aims of this study are (1) to present the design and characteristics of the GDEX (Good Dictionary EXamples) tool for Japanese, devised to automatically extract good dictionary example candidates and thus assist lexicographers and language learners in choosing good dictionary examples, (2) to assess students’ opinions and attitudes towards the results of Japanese examples automatically extracted from corpora using the GDEX tool, and (3) to investigate how useful the tool can be in the process of choosing good dictionary examples for a Japanese learner’s dictionary by Japanese language students at an intermediate language level who were trained for lexicographic work using corpora and advanced technology. The GDEX tool for Japanese is designed by using and upgrading methods employed for other languages, which have proven to be useful in lexicographic projects. One step further in the development of the GDEX technology is the Learner’s GDEX for Japanese, which applies a language-learner oriented approach by taking into account the different difficulty levels of lexemes based on the Japanese Language Proficiency Test vocabulary list. A questionnaire on the GDEX for Japanese is distributed to intermediate level students at the Juraj Dobrila University of Pula bachelor’s program in the Japanese language and culture who were previously trained to use corpora, the corpus query tool Sketch Engine (SkE), and GDEX for Japanese. The results indicate that students most value the dictionary examples, whose inclusion into the learner’s dictionary they deem to be useful, and they manage to notice and mention some difficulties in choosing an appropriate dictionary example.