Goodreads i savjetovanje čitatelja na primjeru korisnika iz Hrvatske = Goodreads and readers' advisory on the example of Croatian users / Mirko Duić, Maja Mrgić.
Sažetak

Goodreads je popularni mrežni portal i društvena mreža fokusirana na knjige i čitanje. Cilj je rada istražiti upotrebu Goodreadsa od strane korisnika iz Hrvatske s fokusom na aktivnosti savjetovanja čitatelja: pisanje i čitanje prikaza knjiga te preporuka za čitanje. Također, cilj je bio utvrditi koje sve izraze korisnici upotrebljavaju u svojim prikazima knjiga na Goodreadsu nastojeći opisati različite vidove privlačnosti knjige. Svrha je rada upoznati stručnu zajednicu s mogućnostima korištenja podataka s portala Goodreads u knjižničnim aktivnostima (savjetovanje čitatelja, izrada kataloga). Također, svrha je rada predstaviti literaturu vezanu uz Goodreads i savjetovanje čitatelja, kao i predstaviti pojam privlačnosti knjige. Metodologija. U radu su korištene metode online ankete i sadržajne analize prikaza knjiga čiji su autori korisnici Goodreadsa iz Hrvatske. Za provedbu sadržajne analize korištena je taksonomija vezana uz pet vidova privlačnosti autorice J. Saricks. Rezultati. Rezultati provedenog istraživanja ukazuju na to da većina ispitanika piše prikaze knjiga koje su pročitali, da gotovo pedeset posto ispitanika dodaje i preporuke za čitanje te da je gotovo svatko od ispitanika barem jednom odabrao knjigu za čitanje na temelju preporuke kojeg drugog korisnika Goodreadsa. Sadržajnom pak analizom prikazanih knjiga utvrđeno je da autori prikaza koriste razne izraze za opis pet vidova privlačnosti knjige. Originalnost/vrijednost. U radu je predstavljena tema koja do sada nije bila zastupljena u domaćoj literaturi, dodatno obogaćena rezultatima provedena istraživanja. Ukazuje se na različite aktivnosti korisnika portala Goodreads, čije bi proučavanje moglo unaprijediti poslovanje knjižnica, a posebno aktivnost savjetovanja čitatelja.; Goodreads is a popular web portal and a social network focused on books and reading. The aim of this paper is to explore the use of Goodreads by the users from Croatia, focusing especially on their readers’ advisory activities: writing and reading book reviews, as well as book recommendations. Furthermore, the aim is to find out which terms the users use in their book reviews published on Goodreads when describing various aspects of book appeal. The purpose of the paper is to acquaint the professional community with the possibilities of the use of data from the portal Goodreads in library activities (readers’ advisory, catalog creation, etc.). Also, the purpose is to present the literature related to Goodreads and readers’ advisory, as well as to present the concept of book appeal. Methodology. Methods used in the research were: online survey and content analysis of book reviews written by the Goodreads users from Croatia. The content analysis was based on the taxonomy related to five aspects of the book appeal described by J. Saricks. Findings. The research findings indicate that the majority of the survey participants write reviews of books which they have read, that in these reviews almost half of the participants are adding book recommendations, and that almost all the participants sometimes choose a book to read based on the recommendations of other Goodreads users. Through the content analysis it was established that the authors of the reviews use different terms for describing five aspects of the book appeal. Originality/value. The paper presents the topic which has not been presented in the domestic literature, and it is additionally enriched with the research results. Various activities of the Goodreads portal users are pointed out, particularly those whose study could improve the library activities, especially the readers’ advisory activity.