Učenje od Gradske knjižnice Reykjavik i islandskog modela knjižničnih usluga metodom job shadowing = Using job shadowing method in learning from the Reykjavik City Library and the Icelandic model of library services / Dijana Sabolović-Krajina.
Sažetak

Cilj/svrha. Cilj rada je dati uvid u islandski model knjižničnih usluga s naglaskom na djelovanje Gradske knjižnice Reykjavik, najveće narodne knjižnice na Islandu. Pristup/metodologija. Koristi se metoda studije slučaja, koja je potkrijepljena rezultatima metode job shadowing ili neposrednog promatranja rada Gradske knjižnice Reykjavik tijekom stručnog usavršavanja autorice u programu neformalnog učenja stručnjaka Erasmus+, kao i metode analize dostupne relevantne literature (desk research). Rad daje uvid u kulturno-povijesni kontekst djelovanja islandskih knjižnica (pripadnost nordijskom kulturnom krugu, specifična tradicija čitanja, pismenosti i nakladništva, nacionalni knjižnični sustav i suvremeni konzorcij islandskih knjižnica), a potom pregled djelovanja Gradske knjižnice Reykjavik (organizacijska struktura, organizacijska kultura, knjižnični prostori, inovativni programi i projekti očuvanja kulturne baštine, poticanja čitanja u digitalnom okruženju, podupiranja interkulturnosti, poticanje kreativnog stvaralaštva - knjižnica kao maker space). U zaključku se daju preporuke za unapređenje rada hrvatskog knjižničnog sustava i knjižnica na temelju uvida u islandsku knjižničnu praksu. Rezultati. Rad će poboljšati obaviještenost hrvatske knjižničarske zajednice o metodi job shadowing kao obliku neformalnog učenja i stručnog usavršavanja knjižničara, a ponajprije o organizaciji i funkcioniranju islandskog knjižničnog sustava te radu islandskih knjižnica koje pripadaju nordijskom kulturnom krugu s tradicijom visoko razvijenih javnih usluga. Ukazat će na napore islandskih knjižnica u suočavanju s ključnim društvenim izazovima, poput uključivanja imigranata u društvo i s padom čitateljskih kompetencija mladih u konkurenciji s drugim medijima.; Aim/purpose. The aim of the paper is to give an insight into the Icelandic model of library services with an emphasis on the work of the Reykjavik City Library, the largest public library in Iceland. Approach/methodology. The case study method is used, supported by the results of using the job shadowing method or direct observation of the work of the Reykjavik City Library during the author’s professional training in the Erasmus + non-formal learning program. The method of analysis of the available relevant literature (desk research) is also used. The paper provides an insight into the cultural and historical context of Icelandic libraries (belonging to the Nordic cultural circle, with the specific tradition of reading, literacy and publishing, national library system and modern consortium of Icelandic libraries). An overview into the activities of the Reykjavik City Library is presented (organizational structure, organizational culture, library spaces, innovative programs and projects for preserving cultural heritage and encouraging reading in the digital environment, supporting interculturalism, encouraging creativity - library as a makerspace). In conclusion, some recommendations are given for improving the work of the Croatian library system based on the insights into the Icelandic library practice. The results. The paper will improve the awareness of the Croatian library community about the job shadowing method as a form of informal learning and professional development of librarians, as well as the organization and functioning of the Icelandic library system and the work of Icelandic libraries belonging to the Nordic cultural circle with a tradition of highly developed public services. It will highlight Icelandic libraries’ efforts to address key societal challenges, such as the inclusion of immigrants in society and the decline in young people’s reading competencies in competition with other media.