Panel Granger causality analysis of relationships between tourism and economic growth in the top eight tourist destinations / Özgür Bayram Soylu.
Sažetak

The tourism has economic, social and political effects and contributes to the economic development of many countries. Interaction levels of national economies increase with tourism through globalization. This study aims to test the causality relationship between the components of the tourism and economic growth. The causality relationship between the components of the tourism and economic growth by using panel causality analysis method. The findings indicate a bi-directional causality relationship between growth and tourism expenditures and tourism revenues. Tourism expenditures, tourism receipts and number of international arrivals are parameters of the tourism. Real gross domestic product ratio is used as a growth indicator. The top eight tourist destinations are analyzed; Spain, Italy, Russia, Turkey, France, China, USA, UK. In this context; A panel dataset was created for the top eight tourism countries over the period 1995–2017. The arrivals of tourists, expenditure levels of tourists and tourism receipts are important indicators for the national economies. The positive effects of these indicators on the balance of payments, being a source of foreign exchange, employment creation, triggering investment in infrastructure and superstructure and creating a revitalizing effect in other sectors, have an important place in the region and country economy with their socio-cultural reflections.; Turizam ima ekonomske, socijalne i političke učinke i doprinosi ekonomskom razvoju mnogih zemalja. Razina interakcije nacionalnih gospodarstava povećava se s turizmom kroz globalizaciju. Ovo istraživanje ima za cilj da ispita uzročno-posljedične veze između komponenti turizma i gospodarskog rasta. Odnos uzročno-posljedičnih komponenti turizma i ekonomskog rasta primjenom panel analize uzročnosti. Rezultati pokazuju dvosmjernu povezanost između rasta i turističkih rashoda i prihoda od turizma. Turistički izdaci, turistički primici i broj međunarodnih dolazaka parametri su turizma. Kao pokazatelj rasta koristi se stvarni omjer bruto domaćeg proizvoda. Analizirano je najboljih osam turističkih destinacija; Španjolska, Italija, Rusija, Turska, Francuska, Kina, SAD, Velika Britanija. U ovom kontekstu; provedena je panel panela za najboljih osam turističkih zemalja u razdoblju od 1995. do 2017. godine. Dolasci turista, razine rashoda turista i primanja od turizma važni su pokazatelji nacionalnih gospodarstava. Pozitivni učinci ovih pokazatelja na platnu bilancu, kao izvor deviza, stvaranje novih radnih mjesta, pokretanje ulaganja u infrastrukturu i nadgradnju i stvaranje revitalizirajućih učinaka u ostalim sektorima, imaju važno mjesto u regiji i ekonomiji zemlje sa svojim socijalnim-kulturna razmišljanja.