Strategies to improve academic motivation among nursing students = Strategije poboljšanja akademske motivacije među studentima sestrinstva / Leona Cilar, Marija Spevan.
Sažetak

Introduction: Academic motivation of nursing students is a broad concept that has an impact on academic success, education and personal satisfaction. Motivation to study often decreases with years of study, thus it is important to find out effective strategies for motivating nursing students. Methods: A scoping review was conducted in 2020 to determine the scope and body of literature on strategies for motivating nursing students. A literature search was performed in four international databases (PubMed, Medline, Science-Direct and Google Scholar) using inclusion and exclusion criteria. The literature search and analysis are shown using Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) recommendations. Results: Out of 560 identified studies, a total of 14 studies were included in the final analysis. Most of the identified studies were quasi-experimental studies (n=8; 57.14 %) exploring the effectiveness of existing strategy. Strategies that showed positive effects in raising nursing student’s academic motivation are gamification, mobile applications, forums, problem-based learning, and other specific strategies. Discussion: It is evident that new strategies have positive impact on nursing student’s academic motivation. Nevertheless, there is a need for further research and testing before the process of implementing those strategies in specific learning environment. Conclusion: There is a constant need for education of future nurses. To ensure appropriate nurses’ knowledge and skills, academic motivation is needed.; Uvod: Akademska motivacija studenata sestrinstva širok je pojam koji utječe na akademski uspjeh, obrazovanje i osobno zadovoljstvo. Motivacija za učenje često opada s godinama studija, stoga je važno pronaći učinkovite strategije za motiviranje studenata sestrinstva. Metode: Proveden je opsežni pregled u 2020. godini kako bi se utvrdio opseg i sadržaj literature o strategijama za motiviranje studenata sestrinstva. Pretraživanje literature provedeno je u četirima međunarodnim bazama podataka (PubMed, Medline, ScienceDirect i Google Scholar) pomoću kriterija za uključivanje i isključivanje. Pretraživanje i analiza literature prikazani su pomoću preporučenih stavki izvještavanja za preporuke sustavnih pregleda i metaanaliza (PRISMA). Rezultati: Od 560 identificiranih studija, u konačnu analizu uključeno je ukupno 14 studija. Većina identificiranih studija bile su kvazieksperimentalne studije (n = 8; 57,14 %) koje su istraživale učinkovitost postojeće strategije. Strategije koje su pokazale pozitivne učinke na podizanje akademske motivacije učenika sestrinstva su gamifikacija, mobilne aplikacije, forumi, učenje temeljeno na problemima i druge specifične strategije. Rasprava: Očigledno je da nove strategije imaju pozitivan utjecaj na akademsku motivaciju studenata sestrinstva. Ipak, postoji potreba za daljnjim istraživanjima i ispitivanjima prije procesa implementacije tih strategija u određeno okruženje za učenje. Zaključak: Postoji stalna potreba za obrazovanjem budućih medicinskih sestara. Da bi se osigurala odgovarajuća znanja i vještine medicinskih sestara, potrebna je akademska motivacija.