Norme za semantičke kategorije na hrvatskome jeziku / Maja Kućar, Valnea Žauhar, Igor Bajšanski, Dražen Domijan, Tanja Gulan.
Norme za semantičke kategorije na hrvatskome jeziku / Maja Kućar, Valnea Žauhar, Igor Bajšanski, Dražen Domijan, Tanja Gulan.
Sažetak

U ovome su radu prikazane norme za semantičke kategorije koje se pojavljuju u svakodnevnome jeziku. Popis 64 kategorije preuzet je iz normi na engleskome jeziku (Van Overschelde i sur., 2004), a dodane su još dvije kategorije. U istraživanju su sudjelovala 194 ispitanika (M = 38, Ž = 156), većinom studenti Sveučilišta u Rijeci (92.3 %). Zadatak ispitanika bio je navesti četiri tipična pripadnika za svaku kategoriju, a odgovori su bilježeni pomoću računala. U radu su prikazane mjere koje opisuju status kategorije, a to su ukupan broj navedenih entiteta (pripadnika kategorije), broj entiteta s frekvencijom jednakom ili većom od deset, broj visokofrekventnih entiteta čija je proporcija pojavljivanja jednaka ili veća od .80 te indeks konzistentnosti odgovaranja. Naveden je i rang kategorija prema indeksu konzistentnosti odgovaranja. Osim toga, za svaku su kategoriju prikazani odgovori s frekvencijom pojavljivanja jednakom ili većom od deset, a za svaki je navedeni entitet prikazana proporcija pojavljivanja, zatim proporcija pojavljivanja na prvome mjestu te prosječni rang položaja odgovora unutar pojedine kategorije. Izrađene norme za semantičke kategorije predstavljaju metodološki alat za ujednačavanje i sistematizaciju jezičnih podražaja koji će biti od koristi u budućim istraživanjima iz kognitivne psihologije, psiholingvistike i srodnih područja na hrvatskome jeziku.; In this paper, norms for semantic categories used in Croatian everyday language are presented. We used the list of 64 categories from the norms in English language (Van Overschelde et al., 2004), and 2 categories were added to the list. In the study participated 194 subjects (M = 38, F = 156), mainly students of the University of Rijeka (92.3 %). The participants had to list four typical exemplars for each presented category. Measures that describe the status of each category are shown: total number of entities, number of entities with a frequency higher or equal to ten, number of high-frequency entities whose proportion is equal to or higher than .80, and response consistency index. Categories were ranked according to the response consistency indexes. Furthermore, for each category, entities with a frequency higher or equal to ten are presented, and the proportion, proportion of appearing in the first place, and the mean rank of the position of the response are presented for each entity. Category norms are a methodological research tool that can be used for systematization of verbal stimuli in future research in the Croatian language in the area of cognitive psychology, psycholinguistics and related fields.