Izvori, geneza i priroda secesionističke retorike u Republici Srpskoj / Aleksandar Savanović, Aleksandar Vranješ, Nevenko Vranješ, Željko Budimir.
Sažetak

Bosna i Hercegovina (BiH) je složena državna zajednica sastavljena od dva entiteta i tri konstitutivna naroda. Ta činjenica je posljedica građanskog rata 1992-95. godine, koji je promijenio etničku strukturu BiH. U institucionalnom smislu entitetima je u Dejtonu dat vrlo visok nivo političke samostalnosti. Tzv. “entitetski veto” je nastao u Dejtonu i primjenjuje se u mnogim ključnim tijelima – od Doma naroda, Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH, do Predsjedništva BiH. Pored toga, tvrdi se da BiH nema tzv. unutrašnje priznanje i mnogi od aktera na političkoj sceni zagovaraju radikalne ustavne promjene koje bi narušile ili čak potpuno promijenile “Dejtonsku” arhitekturu BiH. Imajući u vidu ove faktore, ne iznenađuje prisutnost secesionističke retorike u političkom prostoru BiH. U ovom radu analiziraćemo secesionističku retoriku u Republici Srpskoj (RS) i pokušaćemo da opišemo moguću secesionističku strategiju u njenim glavnim linijama. Cilj nam je utvrditi da li se može reći da secesionistički argumenti, retorika i eventualno politike predstavljaju integralnu strategiju i koherentnu političku platformu ili su motivisane dnevnopolitičkim razlozima. Takođe ćemo pokušati utvrditi koliko je ova secesionistička retorika institucionalizovana, tj. koliko je zastupljena u zvaničnim dokumentima institucija RS i/ili glavnih političkih stranaka, a koliko ostaje na nivou društvenih pokreta i/ili pojedinačnih političkih subjekata.; Bosnia and Herzegovina (BiH) is a complex state union composed of two entities and three constituent peoples. This fact is a consequence of the 1992-95 civil war, which changed the ethnic structure of BiH. From the institutional perspective, the two entities were given in Dayton a high level of political autonomy. The so-called “entity veto” was created in Dayton, and it is implemented by many key political bodies – from the House of Peoples and the House of Representatives of the Parliamentary Assembly of BiH to the Presidency of Bosnia and Herzegovina. Beside that, it is argued that BiH lacks the “internal recognition” and many of the political actors advocate radical constitutional changes which would disrupt or even completely change the “Dayton” architecture of BiH. Because of that it is not surprising that secessionist rhetoric exists in BiH’s political sphere. The secessionist rhetoric in the Republic of Srpska (RS) will be analysed in this paper and possible secessionist strategy will be described. The aim of this paper is to determine whether secessionist arguments, rhetoric and possibly politics represent an integral strategy and coherent political platform, or whether they are just generated for daily political purposes. Authors will also try to determine whether this secessionist rhetoric is “institutionalised”, i.e. whether it is present in official documents of RS institutions and/or major political parties, or just in the activities of social movements and/or individual political subjects.